Muurschildering Matena aan Erfgoedbibliotheek krijgt uitbreiding

De muurschildering van striptekenaar Dick Matena op de gevel van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience in de Korte Nieuwstraat wordt uitgebreid. De bestaande muurschildering, die een scène uit de roman Kaas van Willem Elsschot toont, wordt erin verwerkt. Met de uitbreiding wordt de hele gevel van de Erfgoedbibliotheek in de Korte Nieuwstraat omgetoverd tot een symbolisch boek. De werken starten vanaf 25 juli en duren twee maanden.

De muurschildering van striptekenaar Dick Matena op de gevel van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience wordt uitgebreid. De scène op de muur die Laarmans – Willem Elsschots alter ego – wandelend op de Grote Markt toont, is aangebracht in 2008 in het kader van Antwerpen Boekenstad. Schepen voor Cultuur Nabilla Ait Daoud: “Kaas van Willem Elsschot is een klassieker in de Nederlandse letteren, en de strip van Dick Matena is een knap eerbetoon aan het literaire genie van Elsschot. De uitbreiding van de muurschildering tovert de hele gevel van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience in de Korte Nieuwstraat om tot een boek: we eren een uitzonderlijk schrijver, en we eren tegelijk een bijzondere plek in de stad!”

In het ontwerp zijn de architectonische elementen zoals de zuilen, reliëfs en verschillende texturen van de gevel verwerkt. De muurschildering is verdeeld in twee vlakken: de omslag van de strip Kaas en de inhoud van de strip. De bestaande illustratie geeft het beeld van de omslag weer. Het gevelvlak achter de kolommen verbeeldt de inhoud van de strip. De verschillende volumes en oppervlakken worden aangekleed met een compositie van stripkaders en stripballonnen uit het werk van de kunstenaar.

Dick Matena is een Nederlandse striptekenaar en scenarist van stripverhalen. Hij startte in 1960 bij Toonder Studio's. In de loop der jaren werd zijn werk meerdere keren genomineerd en bekroond, in 2003 bijvoorbeeld met de Bronzen Adhemar. Matena’s werk is verschenen in meer dan dertien talen. Hij heeft 30 jaar in en rond Turnhout gewoond en gewerkt. Hij bewerkte voor Uitgeverij Athenaeum-Polak & Van Gennep Kaas en Dwaallicht van Willem Elsschot in zijn bekende beeldtaal, met behoud van de oorspronkelijke tekst.

De nieuwe muurtekening symboliseert aan de buitenzijde met één treffend beeld de schat aan boeken van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience die zich achter de gevel bevindt. Bijkomend dient de illustratie om verdere graffiti te ontmoedigen. De firma URBANA vzw neemt de uitvoering van de extra muurschildering op zich. Dit gebeurt in samenspraak met Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience en de kunstenaar zelf. De werken starten op 25 juli en duren ongeveer twee maanden.