Expo ‘Van wafel tot koek’ toont historisch onderzoek van auteur Regula Ysewijn in de Erfgoedbibliotheek

Tijdens de kerstdagen organiseert de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience in de prestigieuze Nottebohmzaal de expo 'Van wafel tot koek'. Voor haar gelijknamige boek deed Regula Ysewijn historisch onderzoek in de Erfgoedbibliotheek over de bakcultuur in de Lage Landen. De auteur raadpleegde historische manuscripten en kookboeken, waaronder het 17e-eeuwse Brabants kookboek.

Bakken toont het hart van een eetcultuur. In haar boek Van wafel tot koek deelt Regula Ysewijn de recepten en geschiedenis van feestelijk gebak uit de Lage Landen. Er zijn wafels en winterbroden voor de twaalf dagen van Kerstmis, pannenkoeken voor Lichtmis en carnaval, krakelingen voor de vastentijd, vlaai en gefrituurde bollen voor Kerstmis en alle kruidige lekkernijen die meteen aan Sinterklaas en Sint-Maarten doen denken.

Brabants kookboek uit de 17e eeuw

Bezoekers krijgen de unieke kans om kostbare eeuwenoude handschriften uit de collectie van nabij te bekijken, waaronder het 17e-eeuwse Brabants kookboek. Dit historische kookboek en tal van andere kostbare werken waaruit Regula Ysewijn inspiratie putte, werden nooit eerder tentoongesteld voor het grote publiek. ​

Bakerfgoed

Buiten bijzondere kookboeken zijn er onder andere ook oude wafelijzers en speculaasplanken te zien die mee het verhaal vertellen van onze culinaire geschiedenis. Ook Antwerpen en haar belang in deze geschiedenis wordt niet vergeten.

Auteur Regula Ysewijn: “Antwerpen was zeer belangrijk op vlak van kunst en cultuur rond voeding, maar ook de import en de export ervan. Daarom is het ook een essentieel onderwerp in mijn boek. Ik vertel bijvoorbeeld het verhaal van Antwerpen en haar suikerraffinaderijen en koekjesfabrieken. Antwerpen staat immers bekend als ‘de koekenstad’.”
Schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud: “Antwerpenaren zijn zoetebekken, al vele eeuwen lang. Onze welvaart is deels op suiker gebouwd: in 1560 telde onze Scheldestad liefst 25 suikerraffinaderijen, allen gelegen in de buurt van de Suikerrui. Maar er werd niet alleen druk gehandeld in het witte goud, er werd ook gretig van geproefd. En, zo leert de expo in de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, die voorliefde voor zoetigheden zijn we nooit verleerd. De expo 'Van wafel tot koek' van auteur Regula Ysewijn doet die wondere geschiedenis van de Zuid-Nederlandse eetcultuur uit de doeken, een aanrader voor iedereen!”

Magie op het Hendrik Conscienceplein ​

De Erfgoedbibliotheek is gelegen op het gezellige Hendrik Conscienceplein dat tijdens ‘Winter in Antwerpen’ een extra laagje magie krijgt met kerstkraampjes en verrassende muzikale intermezzo’s. In de Erfgoedbibliotheek genieten bezoekers tijdens dit event nog tot 7 januari van magische vertellingen, perfect voor een uitstapje met kinderen en ideaal om te combineren met de expo ‘Van wafel tot koek’. ​

Portretten Regula Ysewijn: © Jeroen Hanselaer.

Expo ‘Van wafel tot koek’ praktisch

• In de Nottebohmzaal in de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, Hendrick Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen.

• ​Van zaterdag 23 december 2023 t.e.m. zondag 7 januari 2024, telkens van 10 uur tot 17 uur. Tickets koop je hier.
  • Op 25 en 26 december en op 1 en 2 januari is de Erfgoedbibliotheek gesloten.
Leni Albertyn Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience

Hendrik Conscienceplein 4