Zomer in de Nottebohmzaal: bezoek de magische bibliotheek en ontdek het werk van Camiel Van Breedam

De magische Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience in Antwerpen is slechts in uitzonderlijke gevallen toegankelijk voor het publiek. In de zomer echter zwaaien de deuren van de mooiste historische bibliotheekruimte van België opnieuw open. Individuele bezoekers kunnen aansluiten bij een gegidste rondleiding op donderdag en vrijdag. Ze maken een trip van begin zeventiende eeuw tot vandaag en krijgen er de collagekunst van Camiel Van Breedam als extraatje bij.

De Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience is misschien wel de mooiste historische bibliotheekruimte van België. De gegidste rondleiding ‘Schatten van de Nottebohmzaal’ is een unieke kans om deze verborgen Antwerpse parel te ontdekken. Met de presentatie van de boekcollages van Camiel Van Breedam krijgen bezoekers een mooi extraatje. Deze collages komen helemaal tot hun recht in de historische omgeving van de Nottebohmzaal, met de liefde voor het boek als rode draad.

Gegidste rondleidingen in de Nottebohmzaal

Het hoge plafond, de gietijzeren gaanderij, de bustes van belangrijke humanisten en mecenassen, de duizenden oude boekbanden in torenhoge boekenkasten, een globepaar van Blaeu en de krakende houten vloeren maken van de Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience één van de mooiste bibliotheekruimtes van België.

De zaal is slechts in uitzonderlijke gevallen toegankelijk voor het publiek. Tijdens de gegidste rondleiding 'Schatten van de Nottebohmzaal' voor individuele bezoekers maakt iedereen, onder begeleiding van een ervaren gids, een historische trip, van begin zeventiende eeuw tot vandaag. Tijdens deze rondleiding van 90 minuten krijgen de bezoekers een introductie tot de Erfgoedbibliotheek, de blikvangers in haar collectie, en tot de geschiedenis van het gebouw en het Hendrik Conscienceplein.

Boekcollages van Camiel Van Breedam

In zijn boekcollages toont kunstenaar Camiel Van Breedam (1936) zijn liefde voor boeken en literatuur. Voor hem vormen gebruikte voorwerpen de basis van iets nieuws. Met materialen als hout, metaal en papier construeert hij reliëfs, assemblages, environments en objecten.

Van Breedam construeert een nieuwe wereld vanuit een object met een verleden. De kunstenaar vertrekt van een bestaand boek met een oude kaft waarvan de kleur en structuur hem beroeren. De bladen vervangt Van Breedam door een houten kastje dat als het ware het boekblok vormt. Hij wisselt het oorspronkelijke verhaal in voor een andere, driedimensionale creatie. ​

Een bezoek aan de expo is mogelijk met een gegidste rondleiding voor een groep, elke donderdag en vrijdag van 15 juni tot 11 september 2022.