Prestigieuze Nottebohmzaal opent voor publiek

De prestigieuze Nottebohmzaal in Antwerpen is al jaren het decor voor de fel gesmaakte Nottebohmlezingen. Daarin staat dit najaar het klimaat centraal, met sprekers als Nic Balthazar en Geert Buelens. Nieuw is dat de historische bibliotheekruimte nu ook opengesteld wordt voor individuele bezoekers. Vanaf 17 november kan iedereen de indrukwekkende zaal bewonderen, die zo uit de wereld van Harry Potter lijkt te komen.

Magisch, overweldigend, adembenemend… de bijzondere schoonheid en de authentieke sfeer van de Nottebohmzaal laten zich slechts moeilijk in woorden vatten. De historische bibliotheekruimte van de Antwerpse Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience opent dit najaar de deuren voor een nieuwe reeks Nottebohmlezingen én voor individuele bezoekers.

Klimaat staat centraal in Nottebohmlezingen

Traditioneel kaarten de Nottebohmlezingen op zondagvoormiddag een actueel thema aan. In 2022 gaan de lezingen over het klimaat in het kader van de groepstentoonstelling Finis Terrae. Jos Geysels spreekt over klimaatrechtvaardigheid en het breed maatschappelijk draagvlak dat hiervoor nodig is. Marie Becuwe vertelt over de vlucht naar de natuur en welke cruciale rol de kunstenaarsherbergen speelden in de ontwikkeling van de realistische en impressionistische schilderkunst. Nic Balthazar legt uit waarom hij zich al zo veel jaren zorgen maakt, wat het ware gevaar is van de klimaatverandering en waarom de oplossingen toch hoopvol en haalbaar zijn. Geert Buelens ten slotte duikt de geschiedenis in vijftig jaar nadat de Club van Rome de alarmbel luidde met Grenzen aan de Groei.

Een onmiskenbaar wowgevoel

De Nottebohmzaal is de verborgen parel van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Zodra ze de zaal binnenstappen, ruiken bezoekers de geur van de 120.000 oude boeken en horen ze de stadsgeluiden verstommen. Kuierend over het krakende parket ontdekken ze er de iconische globes van Blaeu en alle andere topstukken die er bewaard worden.

Vanaf dit najaar kunnen nieuwsgierigen de Nottebohmzaal op eigen houtje ontdekken. Vanaf 17 november zijn individuele bezoekers er uitzonderlijk welkom van woensdag tot en met zondag. Tickets kosten 8 euro en kunnen online gekocht worden.

Praktisch

Nottebohmlezingen

Individueel bezoek

• Nottebohmzaal, Hendrik Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen
  • van 17 november 2022 tot en met 26 februari 2023 en van 20 april 2023 tot en met 9 september 2023
  • van woensdag tot en met zondag, telkens van 13 tot 17 uur - laatste toegang om 16.30 uur
  • standaardticket 8 euro via www.erfgoedbibliotheek.be – Klik hier voor de rechtstreekse link.